bijdrage van geo-docent Kees Jansen met grote dank aan de studenten!
Ook dit jaar hebben 4e jaars GMD-studenten zich gebogen over beroepsethiek. Juist in deze digitale-data-tijdperk is het essentieel voor geo-professionals om te reflecteren op het eigen handelen, maar ook die van de beroepsgroep.
Net als de 3e jaars mogen deze studenten zelf thema's kiezen die zij van belang vinden voor onze beroepsgroep. Zij hebben ook dit jaar erg boeiende dilemma's aan de kaak gesteld. Wat zijn hun eigen opvattingen en hoe denken mensen uit het werkveld er over?
We kennen nog geen formele beroepscode voor geo-professionals, op dit moment alleen nog maar informele beroepsethiek. Terwijl we dagelijks werken in de spanning tussen (open online-)data en privacy. Mogelijk goed om dit voor onze beroepsgroep te formaliseren?
>> The fakenews manifest
Met onderwerpen en dilemma's als:
- Eeuw van technologie of eeuw van social media?
- Effect van verkiezingspollen op het stemgedrag
- Fakenews is slecht voor de gezondheid
- Valt het nog binnen de persvrijheid of is die grens overschreden?
- Big Data en bots erachter
>> Wat zijn jouw normen en waarden?
Met onderwerpen en dilemma's als:
- Het maken van je eigen keuzes
- Afluisterende apps
- Een bijdrage aan de nieuwste innovaties
- Het bepalen van je eigen tempo
- Het onaantrekkelijker maken van vlees
>> Ethische dilemma's en hoe te handelen
Met onderwerpen en dilemma's als:
- De stijging van arbeidsproductiviteit en de stagnatie van werkuren
- Eerlijke algoritmen
- Discriminatie van medewerkers
- (Data)privacy
- Betalen voor Co2 uitstoot
>> Hustle culture en sociale druk
Met onderwerpen en dilemma's als:
- Waarde van een diploma
- Verheerlijking van hustle culture
- Transparantie op social media
- Integriteit boven het bedrijfsbelang
- Censuur op social media