Studeren is samenwerken

Gepubliceerd op 12 mei 2021 om 14:34

bijdrage van geo-docent Frans Kuiper

De eerstejaars van studie Geo Media & Design zijn om de competentie ‘samenwerken’ verder te ontwikkelen bezig gegaan met de ‘7 gewoontes van effectief leiderschap’ van Stephen Covey. De studenten gingen op zoek naar hoe je jezelf kunt helpen en verbeteren en hoe je daar je omgeving in kunt meenemen om op een prettige, efficiënte en effectieve manier te komen tot de gewenste resultaten. 

De opdracht 

De studenten kregen de opdracht om een of meer (uitdagende) gewoontes te kiezen, vervolgens op internet onderzoek te doen en informatie en tips te verzamelen en daarmee te gaan experimenteren.  

7 gewoontes 

Op internet is er heel veel informatie te vinden over de 7 gewoontes van Covey: 

  1. Wees proactief - Je maakt je eigen keuzes 
  2. Begin met het einddoel voor ogen - Maak een plan 
  3. Belangrijke zaken eerst - Eerst werken, dan spelen 
  4. Denk win-win - Zoeken naar voordeel voor iedereen 
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden - Luister voordat je praat 
  6. Synergie - Samen is beter 
  7. Houd de zaag scherp - Evenwicht voelt het best 

Covey in uitvoering 

Een studente koos voor gewoonte nr. 5 ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden - Luister voordat je praat’ en heeft dat verder verkend. Op haar zoektocht naar ‘beter luisteren’ (gewoonte 5) kwam ze de volgende site met nuttige informatie tegen:  https://sochicken.nl/beter-luisteren  

Experiment 

Zij is met deze informatie en (15) tips aan de slag gegaan. Het geformuleerde experiment is: ‘Oefenen met ‘het doorvragen’ om te voorkomen dat het gesprek wordt omgebogen naar mijzelf (valkuil). Dit is iets wat ik met tips van de website ga uitproberen.’ 

In de projectgroepjes kon ze direct de nieuwe inzichten uitproberen. Tegelijkertijd waren de andere groepsleden ook aan het experimenteren, maar dan met andere competenties en ontwikkelwensen zoals meer ‘proactief zijn’ en ‘belangrijke zaken eerst’. Dit is een mooi voorbeeld van dat je in de praktijk het meest leert (speerpunt van Aeres). 

Samenwerken is ‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’.

De Winst 

Het zien en voelen groeien en leren is winst voor de studenten. En een belangrijk deel van de winst is het bespreekbaar maken van gedrag dat je ziet bij jezelf en bij een ander en welk effect dat heeft. Mede dankzij de inzet en kwetsbaarheid die de studenten durfden te tonen en een korte training ‘feedback geven en ontvangen’ is dit op een professionele manier verlopen. 

De studenten blijven de komende jaren uitgedaagd worden om kritisch te kijken naar het eigen handelen en de effecten ervan, zodat de ontwikkeling continu wordt. Persoonlijke ontwikkeling en daarmee het leren jezelf te verbeteren houdt nooit op. Daar heb je je hele professionele en persoonlijke leven plezier van.